איך ללמוד פיתוח תוכנה לבד – ללמוד לתכנת (חלק א')

החלטתם לשנות קריירה ובחרתם בתחום פיתוח התוכנה? עכשיו אתם כנראה תוהים מאיפה להתחיל. לפניכם מדריך מעשי לגבי איך אפשר ללמוד לבד ולהגיע ליעד הנכסף.

הערה: כל התוכן הנכתב כאן הינו על סמך דעה אישית ושיטוט בנושאים קשורים באינטרנט בלבד. אין לקחת שום דבר כמובן מאליו ויש להמשיך ולחקור את הנושא!

למי סדרת הפוסטים הזו נועדה?

  • למי שרוצה ללמוד הכל מאפס לבד
  • למי שרוצה להכיר את התחום ולראות אם הוא בשבילו
  • למי שבאמצע תואר ראשון רלוונטי ורוצה להתחיל ללמוד תוכן רלוונטי לתעשיה
  • למי שעושה קורס מזורז ורוצה תוך כדי להרחיב את הידע שלו בשביל לבוא מוכן יותר לראיונות עבודה

מבחינה מקצועית, מה צריך על מנת למצוא עבודה?

  1. ידע בשפת תכנות אחת לפחות
  2. ניסיון מעשי שאפשר לרכוש לבד
  3. ידע טכני נוסף
  4. מוטיבציה

כמה זמן זה יקח לי?

קשה להגיד כי כל אדם מתקדם בקצב שלו. בהערכה גסה הייתי מצפה שיקח לרוב האנשים לפחות חצי שנה עד שנה לסיים את כל השלבים בכל סדרת הפוסטים (תחת ההנחה שהם יקדישו לכך זמן רב כל שבוע). ועכשיו אתם גם מבינים למה הנקודה הרביעית למעלה זו מוטיבציה, אם יש מוטיבציה אז כל השאר בר השגה.

טיפ לפני שנתחיל: אם באפשרותכם למצוא מנטור זה יכול לעזור מאוד. מנטור יכול להיות כל אדם שעובד בפיתוח תוכנה ויוכל לשבת אתכם פעם בכמה זמן ולכוון אתכם. מנטור טוב יוכל להמליץ לכם על הקורס הבא ללמוד, לעבור על הפרוייקטים שבניתם ולתת טיפים לשיפור וגם יוכל להציע משימות ואתגרים נוספים. לא מכירים אף אחד רלוונטי? אפשר להתייעץ עם אנשים באינטרנט וליצור קשרים. לא מצאתם אף אחד להתייעץ איתו? אל דאגה, בסופו של דבר אפשר גם ללמוד לגמרי לבד.

אז איך עושים זאת?

שלב 1 – בחירת שפת תכנות ראשונה

אם בחרתם לבד או אם ייעצו לכם (אולי המנטור) על שפת תכנות אז אחלה. אם לא – אני ממליץ על ג'אווה סקריפט (Java Script). היא נחשבת הכי פופולארית בשוק בימינו ואפשר לפתח בעזרתה גם צד לקוח, גם צד שרת וגם אוטומציה.

שלב 2 – ללמוד לתכנת בשפת התכנות שבחרנו

האינטרנט מלא בתוכן לימוד, האתגר בדרך כלל הוא להבין באיזו מבין האופציות כדאי לבחור. אספתי כמה מקורות מומלצים שמכילים את מה שצריך, שלושתם אמורים להוביל אותנו לרמה בסיסית של ידע בשפה. אחת מהאופציות הינה חינמית ושתי האחרות כוללות תשלום חד פעמי לא גבוה. האפשרויות:

אזהרה: ההתחלה היא הכי קשה! יכול להיות שבחודש הראשון הכל יראה לכם כמו סינית, זה ישתפר בהמשך. לפעמים שווה לראות חומר חדש בכמה דרכים שונות בשביל לקלוט אותו בקלות (למשל, גם קורס וגם ספר). תזכרו, רוב האנשים פורשים בחודש הראשון ואתם לא רוצים לפרוש. תיעזרו בטיפים ובהערות למטה כדי להקל עליכם את הלימוד.

טיפ: תמיד נקפיד לקרוא חומר נוסף ולראות סרטונים על כל נושא על מנת לוודא שהכל ברור לנו (חיפוש קצר בגוגל יניב לכם עוד המון סרטונים נוספים). סרטונים ששווה לראות כבר בהתחלה:

הערה: תיעזרו במי שאפשר. גוגל הוא חברכם הטוב ביותר מעכשיו, תשתמשו בו. נתקעתם במשהו בסיסי? תנסו כמה סרטונים ביוטיוב ללימוד הנושא, סיכוי סביר ששם או שפתרו זאת בדרך אחרת או שזה שתראו את החומר מזווית אחרת יעזור לכם להתקדם. חלק מהקורסים ביודמי מכילים אופציה לשאול את המרצה שאלות, היעזרו בו.

הערה 2: למדתם נושא כלשהו מכמה מקורות ועדיין לא הבנתם אותו? שחררו. תכנות זה לא מדע טילים, לא צריך לדעת כל דבר קטן. עוד חצי שנה כשתגיעו לעבור עליו שוב הוא כבר יראה לכם קלי קלות.

מתי לומדים?

כל זמן שאפשר. אתם מצליחים ללמוד רבע שעה ביום? אחלה. יכולים לקחת מדי פעם ימי חופש ללמידה? מעולה. רק סופ"שים או לילות זורמים לכם? מדהים. זה לא באמת משנה, העיקר שתלמדו. אנחנו מתמקדים בטווח הארוך, בקריירה שלמה שאפשר לבנות. עוד כמה חודשים או פחות כמה חודשים זה בסופו של דבר לא מהותי

שלב 3 – השלמת ידע על מנת לבנות את הפרוייקט הראשון שלנו

שפת תכנות אחת בלבד לעתים לא מספיקה לבניית פרוייקטים יפים משלנו. לרוב נצטרך להוסיף וללמוד עוד דבר או שניים על מנת שנוכל לשלב את כל מה שלמדנו ולבנות פרוייקטים מרשימים. לאחר שלמדנו ג'אווה סקריפט, לרוב נצטרך ידע בHTML (אשר מאפשר לבנות אתרי אינטרנט) ובCSS (אשר מאפשר לעצב את אותם אתרים) לפני שנוכל לבנות אתרים שלמים. ולכן נשלים את הידע על ידי לימוד בסיסי של הנושאים.

נוכל ללמוד את שני הנושאים הראשונים על ידי קריאת חומר חינמי:

או על ידי קורס מקיף שמלמד אותם לעומק אך כולל תשלום חד פעמי:

טיפ: תמיד נקפיד לקרוא חומר נוסף ולראות סרטונים על כל נושא על מנת לוודא שהכל ברור לנו (חיפוש קצר בגוגל יניב לכם עוד המון סרטונים נוספים). סרטונים ששווה לראות כבר בהתחלה:

שלב 4 – בניית פרוייקטים קטנים

בסופו של דבר אנחנו נצטרך להשיג ניסיון מעשי. ניסיון כזה מושג רק בעזרת תרגול ולכן לא נסתפק בלימוד בלבד אלא נבנה פרוייקטים. כעת רק נותר לנו לבחור איזה פרוייקט אנחנו רוצים לבנות ולהתחיל לבצע אותו. יש המון אתרים שמציעים רעיונות לפרוייקטים.

אתרים עם רעיונות:

אם עדיין לא הצלחתם להחליט אני מציע ללכת פשוט – תבנו אתר לניהול משימות.

מה זה אומר?

תבנו אתר שבו תוכלו להוסיף משימות שעליכם לבצע באותו יום (למשל, לקנות חלב) וכמובן שתוכלו למחוק משימות לאחר ביצוען (לאחר שהלכתי למכולת וקניתי את החלב).

שלב 5 – הצעדים הבאים

מזל טוב – אתם כעת רשמית מתכנתים! אם השלמתם את כל השלבים הקודמים אתם בדרך הנכונה, בניתם כבר אתרים ותוכנות נוספות ואתם מתקדמים ממש מהר. מקווה שאהבתם..

מה שכן, הדרך עוד ארוכה. למדתם לתכנת באופן בסיסי וכעת אנחנו צריכים ללמוד טכנולוגיות מתקדמות שתאפשרה לנו ליצור פרוייקטים מורכבים אותם נוכל להציג בראיונות עבודה. אבל זה כבר חומר לפוסט הבא בסדרה – על תכנות מתקדם.

כתיבת תגובה